Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Misschien vind je het antwoord in onze 'veelgestelde vragen'. Je kan zoeken op een zoekterm. Of je kan bij 'categorie' aangeven of je wil huren, al huurt, wil verhuren of wil lenen. Je kan daarbij ook het thema aanduiden waarover je een vraag hebt. Zo vind je heel eenvoudig het antwoord op een heel aantal veel voorkomende vragen. 

Ik sta op de wachtlijst

Wanneer ben ik aan de beurt?

De wachttijd voor een sociale woning hangt af van:

  • hoeveel woningen er vrij zijn die passen bij je gezin en liggen in de deelgebieden van jouw keuze;
  • hoeveel andere kandidaten er voor jou op de wachtlijst staan;
  • hoeveel kandidaten er een voorrang hebben. 

Bekijk je inschrijving in het centraal inschrijvingsregister regelmatig. Verandert er iets aan jouw situatie, pas dit dan zo snel mogelijk aan. Zo kan Thuispunt Gent je een correcte woning aanbieden. Via het centraal inschrijvingsregister zal je binnenkort wel je plaats op de wachtlijst kunnen bekijken. 

Heb ik voorrang?

Thuispunt Gent wijst sociale woningen toe volgens 4 pijlers.

Mijn gezinssituatie is veranderd, wat moet ik doen?

Verandert de samenstelling van je gezin tijdens je wachttijd? Zorg dan dat dit correct staat in jouw inschrijvingsdossier. Je kan dit zelf controleren en aanpassen in het centraal inschrijvingsregister
Zorg dat jouw gegevens in het centraal inschrijvingsregister altijd correct zijn. Zo kan Thuispunt Gent een correcte sociale woning aanbieden. 

Kom ik in aanmerking voor de Vlaamse huurpremie?

Sta je al vier jaar of langer op de wachtlijst voor een sociale woning en huur je ondertussen een private huurwoning? Dan kan je misschien een huurpremie krijgen. Dat is een financiële tegemoetkoming die je helpt om te huren op de private markt.

Je moet aan een paar voorwaarden voldoen en het bedrag van de huurpremie verschilt in elke situatie. Meer informatie lees je op de website van de Vlaamse overheid.