Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Misschien vind je het antwoord in onze 'veelgestelde vragen'. Je kan zoeken op een zoekterm. Of je kan bij 'categorie' aangeven of je wil huren, al huurt, wil verhuren of wil lenen. Je kan daarbij ook het thema aanduiden waarover je een vraag hebt. Zo vind je heel eenvoudig het antwoord op een heel aantal veel voorkomende vragen. 

Mijn huurdersdossier

Ik wil graag verhuizen naar een andere sociale woning. Hoe vraag ik dit aan?

Je woont bij ons maar je wil graag verhuizen. Dan kan je een andere woning vragen. 
Je schrijft je opnieuw in als kandidaat-huurder. Je komt opnieuw op de wachtlijst terecht. In sommige gevallen heb je wel voorrang

Kan ik een kopie van mijn huurcontract krijgen?

Je kan een kopie van je huurcontract aanvragen via e-mail. Je mailt daarvoor naar verhuur@thuispuntgent.be. Je vermeldt de reden waarom je een kopie wenst en je rijksregisternummer. Een afdruk op papier kost 5 euro. Je kan deze afhalen in onze kantoren in de Kikvorstraat en ter plaatse met bancontact betalen. 

Mijn gezinssituatie verandert, wat moet ik doen?

Als je gezin groter of kleiner wordt, dan moet je dit binnen de 30 melden aan Thuispunt Gent:

Je gezin wordt groter:

  • Als je er een kindje bijkrijgt, dan heeft dit een invloed op je huurprijs. In sommige gevallen heb je ook recht op een grotere woning. Je kan de geboorte van een kindje melden via huurprijs@thuispuntgent.be of via het formulier op onze website. 
  • Als je partner bij je wil komen wonen, dan moet je dit aanvragen bij Thuispunt Gent. Want je partner wordt ook huurder en moet aan de voorwaarden voldoen. Heeft je partner een eigen inkomen, dan kan dit een invloed hebben op je huishuur. Je kan je aanvraag doen via huurprijs@thuispuntgent.be of via het formulier op onze website
  • Als er een andere meerderjarige persoon (ouder, kind of ander familielid, vriend …) bij je wil komen wonen, dan moet je dit aanvragen bij Thuispunt Gent. Want dat mag niet altijd. Zelfs als dit maar voor een tijdje is, moet je dit laten weten. Doe je dit niet, dan kunnen we een boete vragen of je huurcontract stopzetten. Je kan je aanvraag doen via huurprijs@thuispuntgent.be of via het formulier op onze website. 

Je gezin wordt kleiner:

  • Als er iemand (partner, kind, ander gezinslid ...) vertrekt uit je gezin, dan kan dit een invloed hebben op je huurprijs. Het kan ook zijn dat je woning te groot wordt volgens je gezinssituatie. Meld het vertrek van een gezinslid uit de woning via huurprijs@thuispuntgent.be.
Mijn inkomen is gedaald, kan ik mijn huishuur opnieuw laten berekenen?

Als je inkomen daalt, dan kan Thuispunt Gent in bepaalde gevallen je huurprijs tijdens het jaar opnieuw berekenen. Want de huurprijs die je voor jouw woning betaalt, wordt mee bepaald door je inkomen. Contacteer onze medewerkers via huurprijs@thuispuntgent.be voor meer info. 

Wij kunnen je huurprijs opnieuw berekenen als:

  • Je inkomen al drie maanden 20% of meer is gedaald. Bezorg ons het bewijs van je inkomsten de laatste drie maanden. Dat kan via e-mail naar huurprijs@thuispuntgent.be
  • Je met pensioen gaat. Wij vragen in dat geval zelf je pensioenfiche op.